ویژگی های یک معلم خوب


معلمی فقط یاد دادن خواندن و نوشتن یا جمع و تفریق نیست. قطعا انسان سازی و پرورش افرادی که به بلوغ اجتماعی رسیده اند بسیار بسیار مهم تر از پرورش ریاضی دان، فیزیک دان یا “هرچی دان” است! اما آیا هرکسی از پس این کار بر می آید؟ آیا هر کسی می تواند مناسب پرورش نسل آینده باشد؟ اگر شما هم یک معلم هستید باید این سوال ها را از خودتان بپرسید. تمام معلمان دلسوز گاهی حس می کنند مهارت و انرژی که از آنها انتظار می رود فراتر از توانایی و نیروی آنهاست. برای اینکه بتوانند نیروهای درونی خود را افزایش دهند مراحل خود ارزیابی زیر پیشنهاد می شود:

۱- ثبات هیجانی-سلامت کامل روانی

☆ آیا به ارزش شخصی و عزت نفس خودم بها می دهم؟
☆ آیا ارزش شخصی هر کودک را درک می کنم؟
☆ آیا با همه دانش آموزانم با احترام، ادب و شکیبایی رفتار میکنم؟
☆ آیا اعتماد و مشارکت را آموزش می دهم؟
☆ آیا دارای ویژگی شوخ طبعی هستم؟
۲- سلامت جسمی-شخصیت پویا
معلمان خوب به سلامت جسمی خود اهمیت زیادی می دهند تا بتوانند در مطلوب ترین سطح تدریس کنند؛ زیرا آرامش روان رابطه مستقیمی با سلامت جسم دارد… از خودتان بپرسید:
☆ آیا انرژی زیادی دارم؟
☆آیا غذای مناسبی می خورم؟
☆ آیا مرتب ورزش می کنم؟
☆ آیا سر کلاس، سرحال و علاقمند هستم؟
☆ آیا به دانش آموزانم برای یادگیری انگیزه می دهم؟

۳- استفاده درست از هوش و توانایی تدریس درست
یک معلم خوب نسبت به تفاوت های هوشی شاگردانش آگاه و در برابر افراد کندذهن صبور است. و می تواند راه حل های مختلف را چندبار به صورتهای مختلف توضیح دهد. از خودش می پرسد:
☆ آیا می دانم چه انتظاری از دانش آموزان متفاوت داشته باشم؟
☆ آیا مراقب هستم که دلخوری یا سرخوردگی ام را با کلمات یا ایما و اشاره نشان ندهم؟
☆ آیا برنامه های جبرانی برای فراگیران کندذهن در نظر دارم؟
☆ آیا می توانم با مشکلاتِ رفتاری برخورد مناسبی داشته باشم؟

۴- خلاقیت، قدرت تصور، درایت
معلمان خوب، از دانش روز آگاه هستنو و به طور دائم درباره موضوع های آموزشی جدید تحقیق می کنند؛ دنبال نظریه های جدید هستند؛ آنها را مورد بررسی قرار می دهند و مفیدهایش را به کار می گیرند و با آزمودن منظم دانش آموزان، دوره کردن و در صورت لزوم تدریس دوباره، تدریسشان را مورد ارزیابی قرار می دهند. از خودتان بپرسید:
☆ آیا در هر درس اهداف را مشخص می کنم؟
☆ آیا می توانم راه های جدیدی برای توضیح مفاهیم ابداع کنم؟
☆ آیا وقتی دانش آموزی درس را نمی فهمد راه دیگری را امتحان میکنم؟
☆ آیا در به دست آوردن مطالب مربوط، ابتکار به خرج می دهم؟

۵- ادب، مهربانی، همدردی و کاردانی
از خودتان بپرسید:
☆ آیا ادب و نزاکت من یا فقدان آن، در رفتار دانش آموزان بازتابی دارد؟
☆ آیا دانش آموزان رابطه دوستانه با من دارند و به من اعتماد می کنند؟
☆ آیا دانش آموزان به تدریس من اشتیاق واکنش نشان می دهند؟
ادامه دارد…

با بهره گیری از:
انضباط بدون اشک، رودولف درایکوس، پرل کاسل، ایوا درلیکوس، ترجمه: دکتر حمید علیزاده، علیرضا روحی، ۱۳۸۸، اهواز، نشر رسش

سیده زهرا آقایی

آخرین نوشته های سیده زهرا آقایی (نمایش همه )

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *