اختلال یادگیری در کودکان


یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی دردانش آموزان، وجود اختلالات یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس، عزت نفس و ترک تحصیل آنهاست. از این رو شناسایی و تشخیص زود هنگام، از بسیاری از مشکلات جلوگیری می کند.
کودکانی که اختلال یادگیری دارند دارای برخی از نشانه های زیر می باشند:
مشکل در صحبت کردن، خواندن، نوشتن، محاسبه، مشکل در تمرکز حواس، گیج شدن در مورد فضا و زمان، رفتار تحریک پذیرانه، مشکل در یادآوری، هماهنگی فیزیکی ضعیف، مشکل در سازماندهی برای انجام یک منظور و مشکل در دوست شدن و دوست ماندن با آنها.

آیا کودکانی که «اختلال یادگیری» دارند، خنگ هستند؟
نلسون راکفلر، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، اشکال شدید در یادگیری خواندن داشت. توانایی بسیار ضعیف او در خواندن باعث شد که نمرات خوبی در مدرسه نگیرد و به خاطر همین مشکل، در کل زندگیش مجبور بود سخنرانی هایش را حفظ کند.
آلبرت انیشتین، نابغه فیزیک و ریاضی، تا سه سالگی حرف نمی زد. انجام تکالیف مدرسه هم به جز درس حساب براش خیلی سخت بود، تا جایی که یکی از معلم‌هایش گفته بود که او به درد هیچ کاری نمی‌خورد.
توماس ادیسون، مخترع، مبتکر و نابغه آمریکایی در دوران کودکی‌اش غیرطبیعی، گیج و ناقص‌العقل معرفی می‌شد و پدرش به او برچسب «احمق» می‌زد.
دیگر نوابغی چون لئوناردو داوینچی، والت دیسنی، بتهوون، موزارت و هانس کریستین‌اندرسن نیز همگی اختلال خواندن داشتند.
پس با توجه به این موارد می تونم قبول کنیم که بچه هایی که «اختلال یادگیری» دارند، نه تنها خنگ و کودن نیستند، بلکه می توانند در زمینه های خاصی، خیلی هم با استعداد باشند.
اختلال یادگیری در “خواندن”، “نوشتن” و “ریاضی” کاملا قابل درمانه و می تونید با مراجعه به یک متخصص این مشکل رو برطرف کنید و اعتماد به نفس کودک رو بالا ببرید.

سخنی با دبیران
با حمایت درست و مداخله ی مناسب این کودکان می توانند در مدرسه موفق باشند.
پیشنهاد می شود دانش آموزانی که اختلال تمرکز و بیش فعالی دارند، در ردیف جلو بنشینند.
آموزگار و مربی تماس چشمی با آن ها برقرار کنند.
کارهای طولانی و دشوار را، برای این دانش آموزان به بخش های کوچکتر تقسیم کنند و برای هر بخش انجام شده، به آن ها تقویت کلامی داده شود.
اجازه همکاری با آموزگار به آن ها داده شود تا انرژی آن ها جهت دهی شود.

موارد که باید در برخورد با این کودکان در نظرگرفته شود:
– به او یادآوری نمائید که در یادگیری و آموزش نیاز به روشی متفاوت دارد.
– نقاط قوت و استعدادهای او را بشناسید و جهت پرورش آنها، او را تشویق کنید.
– او را در روش ها و فنونی که برای کمک به یادگیری مؤثّر است همراهی کنید.
– تلاش های او را برای رسیدن به موفقیت ارج بنهید و حمایت کنید.
– زمانی که او مشغول مطالعه است، برای او یک مدل و الگو باشید. شما هم یک روزنامه یا کتاب بدست گرفته و مطلبی بخوانید و یا یک متن یا نامه بنویسد.
– انتظارات واقع‌بینانه از او داشته باشید.
– بین والدین و معلم لازم است همکاری و تعامل نزدیک وجود داشته باشد.
– زمانی که کودک می خواهد حرف بزند، به او گوش دهید.
– از او به خاطر مشارکت در انجام امور مدرسه و قابلیت های خاصش قدردانی کنید و او را تصدیق و تائید کنید.
– با توسل به روش های رفتاری انگیزه کودک را برای فعالیت های تحصیلی بالا ببرید.
– در صورتی که مشکل توجه و تمرکز دارد با مصرف به موقع داروهای تجویز شده توسط پزشک، به کودک در بهبود توجه و تمرکز کمک کنید.
– این کودکان نیازمند آن هستند که علاوه بر آموزش معمول کلاسی، در ساعاتی از روز تحت آموزش های خاص توسط معلم تعلیم دیده قرار بگیرند.
– علاوه بر درمان اختلال یادگیری، باید اختلالات روانپزشکی همراه نیز تحت درمان قرار بگیرند مانند: اختلال بیش فعالی، کم توجهی، اضطراب افسردگی و …
در نظر داشته باشید که ۷۵ درصد کودکان، اختلال یادگیری نقص های قابل توجهی در مهارت های اجتماعی دارند، آموزش مهارت های اجتماعی را از آنان دریغ نکنید.

حکیمه سادات موسوی

تهران
حکیمه سادات موسوی / کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث / مدرس و مدیر فرهنگی

آخرین نوشته های حکیمه سادات موسوی (نمایش همه )

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *