تشویق یا تنبیه؟!


طبق قوانین تربیتی تشویق باید ۵ برابر ایراد گرفتن‌ها یا تنبیه باشد، در این صورت راحت‌تر می‌توانیم با دانش آموز ارتباط برقرار کنیم و به او آموزش دهیم.

باید به دانش آموز روش انجام کارها را یاد داد و بعد از او خواست آنها را انجام دهد. وقتی دبیران به دانش آموزان کاری را آموزش دادند، دیگر نباید خودشان آن را انجام دهند. باید دانش آموز را تشویق کرد خودش انجام آن را برعهده بگیرد و در ابتدا  نباید توقع زیاد داشت.

 

تشویق نکردن نوعی تنبیه است

وقتی برای انجام رفتاری جایزه ای تعیین کنیم ودانش آموز به آن عمل نکند، از جایزه هم خبری نخواهد بود. این خود نوعی تنبیه محسوب می شود.

 

 از چه تنبیه هایی نباید استفاده کرد؟

تنبیه لفظی: دادزدن، ایراد گرفتن، غر زدن و گفتن جملاتی که موجب خجالت و احساس گناه می شود تنبیه لفظی محسوب می شوند. این نوع تنبیه خیلی موثر نیست زیرا آن ها عادت می کنند سخنان شما را نشنیده بگیرند، از یک گوش بگیرند و از گوش دیگر بیرون کنند؛ همچنین، موجب می شود برخی از دانش آموزان دچار کینه شده و از دبیرخود برنجند.

 

تشویق دانش آموز

باید کار یا ویژگی خاص دانش آموز تشویق شود نه کل شخصیت او. نگویید آفرین پسر خوب، این تشویق به او می فهماند که تو همواره خوبی و هیچ عیبی نداری! بلکه باید مثلا گفت: آفرین به پسری که مسواک می زند.

  • برای رفتار های ویژه، از تشویق های ویژه استفاده کنید.
  • هر کار خوبی را جداگانه تشویق کنید. اگر دو کار خوب انجام داد هر دو را جدا جدا تشویق کنیم.
  • هر نوع پیشرفتی را باید تحسین کرد، نمره ۱۲ به ۱۳ تشویق دارد.
  • باید دانست که تشویق موثرتر از تنبیه است.
  • در تشویق ها از جملات تکراری استفاده نکنیم.
  • دانش آموز در همان موقع تشویق باید تشویق شود و در همان موقع تنبیه ، تنبیه.

دبیرانی که تحمل پذیرش اشتباهات دانش آموزنشان را ندارند و در برابر هر اشتباهی او را سرزنش و تنبیه می‌کنند، سنگ بنای خجالت و گوشه گیری را درآنها پایه گذاری می کنند.

دانش آموزانی که از اعتماد به نفس کمی برخوردارند، نیاز به عشق ورزیدن و احساس ارزشمند بودن دارند. از سرزنش، تحقیر و تنبیه آن ها خودداری کنید

اگردانش آموز شما در گروه کودکان با ضعف اعتماد به نفس قرار دارد، سعی کنید از او انتقاد نکنید و کوچک ترین موفقیت شان را با شور و شوق تشویق کنید. به آن ها جملات مثبت بگویید؛ مثل “از کار خوبی که امروز انجام دادی واقعا خوشحالم” (حتما کار انجام شده را نام ببرید)

زهرا آقایی

دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت

آخرین نوشته های زهرا آقایی (نمایش همه )

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code